Onze dossiers verschijnen ter gelegenheid van speciale hoogtij-momenten of naar aanleiding van bijzondere gebeurtenissen of thema’s.
Start van inkoopseizoen, een specifieke nieuwe (product- of dienst)innovatie, een specifiek thema of een andere gebeurtenis kunnen aanleiding geven tot een uitvoeriger verslag. Hierin voorziet de E-News niet een passende vormgeving. Vandaar de keuze om hiervoor – ook digitaal- een ander format in te zetten. De dossiers zijn ook onderdeel van het abonnements-/lidmaatschapsarrangement.
De Greenpeace-campagne ‘Detox my Fashion’ in 2011 was een eye-opener. Greenpeace ging er met ‘gestrekt been’ in met een campagne tegen het gebruik van gevaarlijke chemicaliën in de kledingindustrie. De ‘geest’ was duidelijk uit de fles en in menig gesprek tussen acterende bedrijven en media kwam het onderwerp vervolgens ter sprake. In de afgelopen jaren heeft duidelijk een ‘hockeystick-ontwikkeling’ plaatsgevonden. Inclusief wildgroei en greenwashing. Vandaar dat we de actuele situatie en ontwikkelingen op dit moment maar eens met enige afstand willen belichten.
De productie en publicatie van dit Dossier is mogelijk geworden door de ondersteuning van VAUDE Nederland.
Je kent ze wel, gezegden als ‘voet aan de grond krijgen’, ‘ de ene voet niet voor de andere kunnen zetten’,‘reus met lemen voeten’ en ‘iemand de voet lichten’. Gezegden die focussen op stabiliteit als belangrijkste functie van de voeten.
Begrijpelijk, maar… voor de meest fundamentele vorm van onze voortbeweging – lees: lopen – is deze stabiliteit een aaneenschakeling van momenten waarin alles – lees ons hele gewicht- hooguit continue rust op één enkel voetcontact met de grond. En dat bij en in dat contact lang niet altijd goed gaat of blijft gaan in de loop der jaren mag niemand verwonderen.
57% van de bevolking krijgt een of meerdere keren in het leven te maken met gezondheidsklachten met betrekking tot de voeten? Dat de voet is een ingewikkelde structuur is van 26 beenderen, bijeengehouden door 33 gewrichten, 107 banden, 19 spieren en pezen, zodat deze op verschillende manieren kan bewegen? Dat de conditie van uw voeten een afspiegeling is van uw totale gezondheid? Voetklachten kunnen het eerste teken zijn van medische klachten van meer ernstige aard. En dat een paar voeten ongeveer 25.000 zweetkliertjes tellen die samen een kwart liter vocht per dag afscheiden?
In dit Dossier belichten we achtereenvolgens: de geschiedenis van de schoen, anatomie van de voet, veelvoorkomende klachten, onderdelen van de schoen, categorieën schoenen, sokken/inlegzolen e.d.,voetverzorging, schoenonderhoud en reparatie.
Onze focus ligt (uiteraard) met name op sneakers, sport- en (berg-)wandelschoenen.
Het Dossier beoogt een handige gids te zijn wat betreft relevante onderwerpen met betrekking tot ‘footwear’.
De publicatie is mogelijk gemaakt door de ondersteuning van TCK Sports Group (merken: LOWA, VibramFive Fingers, Injijnji, Sidas, Therm-ic, X-socks en X-Bionic).
Goed zicht kan vaak bepalend zijn voor je prestaties of de afloop van een wedstrijd. Onafhankelijk van deactiviteit of sport die je beoefent. Maar.. goed zicht is ook voorwaardelijk voor de veiligheid van jezelf en je mede-sporters. Of je nu een ontspannen vrijetijds-sporters bent, een ambitieuze amateur of zelfs professional; Een op jou als individu en de betreffende activiteit afgestelde sportbril met uv-/ir-bescherming is geen luxe, maar heel vaak noodzakelijk.
De vakspecialist kan je met raad en daad bijstaan bij de selectie van jouw specifieke sportbril. Hij/zij kent de verschillen qua materialen en kan je met kennis en ervaring ondersteunen door bijvoorbeeld de optimale kleur brillenglazen te adviseren voor wintersport, de juiste bescherming tegen de zon en tegen schitteringen voor watersporten zoals zeilen en surfen te selecteren of de voordelen van gebogen brillenglazen toe te lichten die de ogen beschermen tegen wind en vuil. Alles opdat je een scherp, helder zicht hebt over het gehele blikveld. Want daar gaat het uiteindelijk om!
In dit Dossier een beknopte ‘inleiding’ in de thematiek, de opties, keuzemogelijkheden en aanbevelingen.
Een handreiking die mede mogelijk is geworden door de bijdragen van Julbo Eyewear!
GMS Group, met het Benelux-team voorop, heeft met het nieuwe platform Opvolgersportaal van een bedreiging een kans gemaakt. Het potentiële verlies van klanten, contactpunten naar de consument en business is omgezet naar een kans, niet alleen op continuïteit, maar ook op uitbreiding en verdere kwalitatieve ontwikkeling van haar klantenbestand en samenwerkingen.
Voor de (aspirant) samenwerkende retailers betekent het Opvolgersportaal een solide, prima proces om de onderneming, in andere handen, aan een nieuwe toekomst te laten beginnen. Vraag en aanbod worden bij elkaar met als doelstelling tot een juiste match te komen en een succesvolle overdracht als resultaat tot stand te brengen. Dit is een zorgvuldig traject dat in samenwerking met businesspartners Credion, Ambitious Recruiters en het IMK wordt bewandeld. Zowel de aanbiedende als ook de ‘vragende’ partij mogen daarmee op een professionele begeleiding rekenen.
Redenen genoeg om daar als Sport Partner eens met extra aandacht naar te kijken en vandaar dit Dossier.
Ellers. Merk en producten als resultaat van visie/aanpak: Anders dan Anderen en Goed-Beter-Best.
Een merk in eigen huis en door Veldman Sport zelf ontwikkeld.
Dit initiatief was voor Bert Jan Kelder en Dennis Vriezekolk de oplossing voor het wegnemen van een aantal knelpunten in de begeleiding van verenigingen en clubs; wedstrijdshirts die te laat geleverd worden; shorts die ineens toch een andere kleur blijken te hebben.
Regie, organisatie en kwaliteit in eigen hand te nemen en daarmee meer verantwoordelijkheid; dat waren en zijn de hoofddoelen van deze zet.
Vrij vertaald betekent Ellers in het Nederlands “anders” en dat is wat de collectie moet uitstralen. In de sportmarkt zie je toch veel van hetzelfde en met Ellers geef je een ander, eigen signaal af. Vandaar ook dat de ‘dragers’ door het leven gaan als ‘Ellers People’. Bovendien zijn alle collecties weer onderling verschillend; ze vertellen een eigen (sub-)verhaal. De eerste collectie stond in het teken van de verschillende steden in Noorwegen. In het design van de collecties stonden al eens de Noorse fjorden centraal en ook Vikingen werden ook al eens voor een hoofdrol gerecruteerd.
De branches sport, mode en outdoor zijn in de afgelopen jaren steeds vaker, verder en intenser in en met elkaar verstrengeld.
Differentiatie en diversificatie van producten en services alom.
Digitale technologieën hebben hebben bovendien niet alleen marketing en bedrijfsprocessen een ander gezicht en verloop gegeven, maar ook de traditionele keuze tussen een B2B (indirecte) en B2C (directe) sales irrelevant gemaakt. Met bijbehorende impact op de werkwijze via agenten en importeurs.
De verschillende branchesegmenten kennen van oudsher een eigen centrum in Amsterdam, Leusden, Maarsbergen en Nieuwegein.
Ook op deze centers worden gedwongen een antwoord te geven op de nieuwe wensen en behoeften die in deze ’transition twenties’ aan hen gesteld worden.
Voor Sport Partner een interessant thema om te volgen. En vandaar deze ‘braindump’.