SKINNY BIKES. SYMPTOOM BESTRIJDING IPV MANAGEMENT-OPLOSSING INNOVATIE

De voorstellen van de Tweede Kamer lossen niets op, aldus de woordvoerder van het platform veilige-fatbikes.nl. Wat de Tweede Kamer met dit voorstel bereikt is dat nieuwe e-bikes worden ontwikkeld waar opnieuw veel vraag naar zal zijn, maar waar de minimumleeftijd en helmplicht niet voor gelden.
En  Pieter van Beusekom van Phatfour is nog stelliger in zijn reactie. “We ontwerpen en bouwen fietsen in Nederland die mensen willen kopen. Als de Tweede Kamer een deurtje dicht doet, dan maken we een ander deurtje open. We moeten fietsen bouwen die we ook kunnen afzetten en gaan om de regels heen werken.” Om vervolgens, wellicht geschrokken van het voorafgaande, op te merken: “Natuurlijk blijven we legale fietsen bouwen zoals we nu al doen. E-bikes die voldoen aan de Europese normen (EPAC) en Nederlandse wetten.”
Ook de merken, verenigd in het convenant veilige-fatbikes.nl, vinden dat maatregelen noodzakelijk zijn. Deze groep pleit voor de invoering van een minimumleeftijd van minimaal 14 jaar voor alle e-bikes. Dan zijn er geen geitenpaadjes meer en los je het probleem blijvend op aldus de woordvoerder.
Zelf hebben we niet de idee dat 14 jaar als grens voldoende zal zijn om het (omgang) gedrag van de berijders met fat- dan wel skinnybikes substantieel in te dammen, maar gezien de hoeveelheid ‘uitdagingen’ op het bord van de handhavende macht in ons land, zien we zelf ook nog geen ‘zaligmakende’ oplossing.

Meer E-news

IWA OUTDOORCLASSICS 2025. FOCUS OP HARDWARE EN IN- EN VERKOOP
De IWA Outdoorclassics ontwikkelt zich in de laatste edities tot een beurs...
NATO ‘FLITSTOERISME’ LEGT EVENEMENTEN OP NEDERLANDSE WEGEN ACHT MAANDEN PLAT
Nederland is op 24 en 25 juni 2025 gastheer van de NAVO-top...
RECORDREEKS VAN DESIGNER OUTLET CENTER ROERMOND OOK IN 2024 NIET ONDERBROKEN
Designer Outlet Roermond ziet zijn omzet dit jaar weer stijgen. Met ca....