Het winkellandschap evolueert mee met de zich steeds verder ontwikkelende en vragende consument. Technologische innovaties maken dit mogelijk. Een van deze toepassingen is die van de virtuele pas-sessies – ook bekend als (virtual try-on’s) VTO’s – die niet alleen opstoomt in de e-commercewereld, maar ook langzaam haar entree maakt in de fysieke detailhandel. VTO heeft specifiek betrekking op het passen van kleding en accessoires dat digitaal plaatsvindt, meestal met behulp van een camerafunctie op een telefoon of tablet. Hierbij wordt augmented reality (AR) technologie geïntegreerd, waarmee klanten kledingstukken kunnen bekijken in een digitaal gegenereerde overlay op een afbeelding uit de echte wereld. Er zijn al een aantal platforms die deze dienst al jaren aanbieden, namelijk Instagram en Snapchat, die zich beide als koplopers op het gebied van AR-technologie hebben gevestigd door een divers aanbod van filters en lenzen aan te bieden. Hoewel zij al hebben samengewerkt met merken en detailhandelaren om virtuele pasmogelijkheden bij de consument thuis te brengen, zijn er enkele opkomende techbedrijven die op dit gebied oprukken en meer toegewijde VTO-aanbiedingen op het bord brengen die de betrokkenheid en aankoop van de consument willen stimuleren.