SMART CARTS EN RFID: EFFECTIEVE TUSSENOPLOSSING WAAR AI NOG TEKORTSCHIET?

Voor Amazon heeft de try-out met kassaloze winkels een hele hoop data en ervaringen opgeleverd, maar het is een hele dure ‘cursus’ geweest. Waarbij het rendement op afzienbare termijn ook niet in beeld is gekomen en daarmee: Schluss damit. De AI-camera’s en sensoren die automatisch afrekenen mogelijk maakten, worden vervangen door RFID-tags en slimme winkelkarretjes.
De innovatieve systemen die klanten toelieten om in fysieke winkels producten uit de rekken te nemen en de winkel uit te lopen zonder langs de kassa te passeren, bleken tocb niet automatisch tot de omzet te leiden. Het aankoopproces verliep zeker niet frictieloos. Het concept bleek in werkelijkheid echter veel minder geautomatiseerd dan vaak werd gedacht. Amazon gebruikte een legertje van meer dan duizend IT-medewerkers in India om aankopen aan de juiste klant toe te wijzen en zo de AI-toepassing te trainen. Bovendien was de technologie duur en rezen er allerlei privacy-vragen. Een hoop wijzer over hetgeen wel en wat niet werkte komt het echter direct met een volgende stap: RFID-tags en slimme karretjes. Voortaan zal Amazon inzetten op ‘Dash Carts’, slimme winkelkarretjes met een ingebouwde scanner. Producten worden voorzien van RFID-tags, die de laatste tijd veel goedkoper zijn geworden. Automatisch afrekenen via de app en voor klanten die de Amazon-app niet gebruiken, komen er traditionele zelfscankassa’s in de winkels. Met vallen en weer opstaan komt eea steeds beter in beeld. Dat in de digitale retailtechnologie de oplossing ligt voor de personele uitdagingen hoeft verder geen betoog.

Meer E-news

SCHWALBE EN SKS GERMANY TREKKEN SAMEN OP BIJ ONTWIKKELING UNIVERSEEL VENTIEL EN BIJBEHORENDE 'TOOLS'
Om het fietsers in alle categorieën zo gemakkelijk mogelijk te maken, heeft...
IS HET WINKELCENTRUM PASSÉE EN HEEFT HET OUTLETCENTRUM HET MOMENTUM?
Nederlanders zijn nog altijd dol op een koopje. En aan de naam...
DECATHLON WIL GROTERE STAPPEN VOORUIT MAKEN; DECATHLON PULSE ALS ‘STOOTTROEP’!
Decathlon richt dochteronderneming Decathlon Pulse op. De nieuwe, 100% dochteronderneming focust op...