SCHIJNBEWEGINGEN WAT BETREFT SYNTHETISCHE VEZELS

Synthetische vezels, die meer dan twee derde van het globale textielgebruik uitmaken, zijn een belangrijke oorzaak geworden van de huidige afvalcrisis in de modesector. Maar in plaats van af te nemen, neemt het gebruik ervan toe.
Changing Marketings Foundation laat in haar rapport “Synthetics Anonymous 2.0” licht op het gebrek aan vooruitgang van de mode-industrie bij het afstappen van haar afhankelijkheid van synthetische vezels. Het onderzoek waarschuwt dat “de industrie de ernst van het probleem nog steeds niet inziet”. Het rapport legt ook het gebrek aan transparantie van merken over hun toeleveringsketens van synthetische vezels. Het rapport zet duidelijke vraagtekens bij het streven van merken naar “meer verantwoorde mode”. Modemerken blijven afhankelijk van synthetische vezels en dit is de afgelopen vijf jaar niet veranderd. Om dit gebruik te verhullen, streven velen er ook naar hun aandeel van zogenaamd “duurzame” materialen, vooral gerecycleerde kunststoffen (voornamelijk polyester en nylon), te vergroten. Al dan niet in combinatie met ‘greenwashing’ lijkt deze aanpak niet of nauwelijks de gewenste impact te bewerkstelligen. En daarmee wordt de noodzaak van effectieve maatregelen alleen maar dringender.

Meer E-news

IWA OUTDOORCLASSIC 2025: BUSINESS EN WERELDWIJDE DEELNAME ZORGEN VOOR SUCCESVOLLE EDITIE
De 2025-editie van IWA OutdoorClassics is succesvol afgesloten. Met ongeveer 30.000 bezoekers...
ACLIMA VINDT ONDERDAK BIJ CJ AGENCIES
Het Noorse outdoormerk Aclima wordt vanaf 1 maart j.l. vertegenwoordigt door CJ.Agencies....
X-TEND B.V. OOK AAN DE SLAG MET AUCLAIR (WINTERSPORT-)HANDSCHOENEN
New Wave Group heeft klaarblijkelijk alle vertrouwen in haar werkmaatschappij X-TEND b.v....