SCHIJNBEWEGINGEN WAT BETREFT SYNTHETISCHE VEZELS

Synthetische vezels, die meer dan twee derde van het globale textielgebruik uitmaken, zijn een belangrijke oorzaak geworden van de huidige afvalcrisis in de modesector. Maar in plaats van af te nemen, neemt het gebruik ervan toe.
Changing Marketings Foundation laat in haar rapport “Synthetics Anonymous 2.0” licht op het gebrek aan vooruitgang van de mode-industrie bij het afstappen van haar afhankelijkheid van synthetische vezels. Het onderzoek waarschuwt dat “de industrie de ernst van het probleem nog steeds niet inziet”. Het rapport legt ook het gebrek aan transparantie van merken over hun toeleveringsketens van synthetische vezels. Het rapport zet duidelijke vraagtekens bij het streven van merken naar “meer verantwoorde mode”. Modemerken blijven afhankelijk van synthetische vezels en dit is de afgelopen vijf jaar niet veranderd. Om dit gebruik te verhullen, streven velen er ook naar hun aandeel van zogenaamd “duurzame” materialen, vooral gerecycleerde kunststoffen (voornamelijk polyester en nylon), te vergroten. Al dan niet in combinatie met ‘greenwashing’ lijkt deze aanpak niet of nauwelijks de gewenste impact te bewerkstelligen. En daarmee wordt de noodzaak van effectieve maatregelen alleen maar dringender.

Meer E-news

SCHWALBE EN SKS GERMANY TREKKEN SAMEN OP BIJ ONTWIKKELING UNIVERSEEL VENTIEL EN BIJBEHORENDE 'TOOLS'
Om het fietsers in alle categorieën zo gemakkelijk mogelijk te maken, heeft...
IS HET WINKELCENTRUM PASSÉE EN HEEFT HET OUTLETCENTRUM HET MOMENTUM?
Nederlanders zijn nog altijd dol op een koopje. En aan de naam...
DECATHLON WIL GROTERE STAPPEN VOORUIT MAKEN; DECATHLON PULSE ALS ‘STOOTTROEP’!
Decathlon richt dochteronderneming Decathlon Pulse op. De nieuwe, 100% dochteronderneming focust op...