PRIJSSTIJGINGEN, INFLATIE EN MARGES. HOE LIJKT HET TE WERKEN?

De jaarlijkse barometer van de Europese merkenassociatie AIM (onderzoek bij 900 fabrikanten uit de consumptiegoederenindustrie in 28 landen in Europa) heeft een aantal interessante ontwikkelingen laten zien.
99% van de bedrijven had de afgelopen twaalf maanden met enige vorm van inflatie te maken en meer dan de helft zag een inflatie van meer dan 50%. Minder dan de helft van de fabrikanten kon 60% of meer van hun hogere productiekosten doorrekenen aan de retailers. 22% heeft meer dan 80% van de hogere kosten geabsorbeerd, en kon dus minder dan 20% van de stijging doorberekenen.Toch zegt 96% van de fabrikanten dat retailers de consumentenprijs van hun producten hebben verhoogd. 28% zegt dat de consumentenprijs voor hun producten sterker is gestegen dan de tariefverhoging aan de retailers. En dat lijkt raar gezien voorafgaande constatering.
Toch niet! Fabrikanten bepalen de verkoopprijzen niet – dat doen de retailers –maar om de omzet (lees: marge voor de retailer) in stand te houden financieren de merken promoties. Het persbericht sluit af met de welhaast tranentrekkende slotzin van Michelle Gibbons, directeur-generaal van AIM: “Dat is een belangrijk mechanisme dat we als fabrikanten hebben: we betalen voor en leveren promoties aan retailers, zodat huishoudens die onder druk staan, kunnen blijven genieten van de merken waar ze van houden”.
26% van de ondervraagde merkfabrikanten zag afgelopen jaar de omzet dalen, 55% zag de winst krimpen en 42% verloor marktaandeel. Met als gevolg dat de personeelskosten en investeringsplannen extra nadrukkelijk worden afgewogen.

Meer E-news

BRAND EVENT SPORTS BUSINESS CENTER: PRIMA OPMAAT NAAR WINTERSEIZOEN
De wintereditie van het Brand Event in Sports Business Center kon niet...
HB SPORTS VANAF APRIL A.S. IN BENELUX AAN DE SLAG MET HÄSTKO SPORTLINGERIE
Hästko’s oorsprong ligt in de Franse Alpen, met Chamonix Mont-Blanc, dé hotspot...
MARKETPLACE OF BRANDSTORE. SCHERPE SCHEIDING DER GEESTEN IN DE RETAIL?
Een groter assortiment, uitbreiding naar nieuwe categorieën en een grotere klantloyaliteit. Dat...