LUXE MAAKT PAS OP DE PLAATS; DOELGROEP HOUDT VAAK EN MEER HAND OP DE KNIP

De importheffingen van Trump en andere geopolitieke onzekerheden zorgen ervoor dat de bestedingen aan luxe fashion al maanden afremt. Op een uitzondering na, hebben alle merken en huizen hier mee te dealen. En voor een merk als Gucci lijkt dit inmiddels tot behoorlijke problemen te leiden. In het eerste kwartaal noteert het luxemerk na eerdere slechte jaren opnieuw een flink omzetverlies.
Waar het merk in het eerste kwartaal van 2024 nog iets meer dan 2 miljard euro omzet boekte, is dat in de eerste 3 maanden van dit jaar met een kwart gedaald tot 1,57 miljard euro.
De omzetdaling bij Gucci heeft ook flinke gevolgen voor moederbedrijf Kering, mede omdat het modemerk verantwoordelijk is voor 40 procent van de totaalomzet van het modehuis. Het lichtpuntje van Kering komt van het merk Bottega Veneta, dat als enige zijn omzet zag stijgen met 4 procent tot iets meer dan 400 miljoen euro. Daarentegen ging collega Yves Saint Laurent 8 procent in de min.  Het ‘huis’ Kering zag zijn omzet met 14 procent dalen van 4,5 miljard euro naar 3,9 miljard euro.

Meer E-news

LUXEMERKEN HEBBEN UITZICHT OP GROOTSTE DIP SINDS TIJDEN. ECHT? GENERIEK?
De globale luxebestedingen krijgen mogelijk te in komende tijd te maken met...
EUROBIKE FOCUST OP SPORTIEF; MOBIFUTURE PLATFORM VOOR ANDERE SECTOREN
Eurobike zal vanaf 2026 een duidelijker sportieve positionering krijgen. Tegelijkertijd introduceert organisator...
GALIBIER: HERREZEN EN ONDER HOEDE VAN CJ AGENCIES IN BENELUX
Galibier is een eeuwenoud merk met wortels in de Franse Alpen. Het...