De importheffingen van Trump en andere geopolitieke onzekerheden zorgen ervoor dat de bestedingen aan luxe fashion al maanden afremt. Op een uitzondering na, hebben alle merken en huizen hier mee te dealen. En voor een merk als Gucci lijkt dit inmiddels tot behoorlijke problemen te leiden. In het eerste kwartaal noteert het luxemerk na eerdere slechte jaren opnieuw een flink omzetverlies.
Waar het merk in het eerste kwartaal van 2024 nog iets meer dan 2 miljard euro omzet boekte, is dat in de eerste 3 maanden van dit jaar met een kwart gedaald tot 1,57 miljard euro.
De omzetdaling bij Gucci heeft ook flinke gevolgen voor moederbedrijf Kering, mede omdat het modemerk verantwoordelijk is voor 40 procent van de totaalomzet van het modehuis. Het lichtpuntje van Kering komt van het merk Bottega Veneta, dat als enige zijn omzet zag stijgen met 4 procent tot iets meer dan 400 miljoen euro. Daarentegen ging collega Yves Saint Laurent 8 procent in de min. Het ‘huis’ Kering zag zijn omzet met 14 procent dalen van 4,5 miljard euro naar 3,9 miljard euro.