Het Chinese websupermarkt bedrijf Ochama richt zich niet meer op eigen winkels, maar kiest voor afhaalpunten bij derden. Aldus laat een woordvoerder van moederbedrijf JD.com aan collega RetailTrends weteen . Ochama ging begin vorig jaar in Nederland van start. Inmiddels zijn drie van de vier zogenoemde Pickup Shops gesloten waar klanten hun via internet bestelde producten konden ophalen. In deze vestigingen was een grote rol weggelegd voor techniek. Robots zetten producten in een rek en ze haalden die er weer uit als klanten ze kwamen ophalen. “In plaats van het exploiteren van eigen grootschalige pick-up shops, zal dit model de efficiëntie van de supplychain verder verbeteren en gunstigere prijzen voor onze klanten opleveren.”, aldus het vervolg van de argumentatie. Ochama kreeg dit zelf dus niet voor elkaar en beschikt in deze dus ook niet over een positief ‘vergezicht’. Gezien andere berichten over bezorg- en afhaalservices niet vreemd en in deze kan Ochama daarom als een koploper worden beschouwd. Ochama heeft inmiddels meer dan 120 afhaalpunten: 80 in Nederland, 20 in Frankrijk en 10 in zowel Duitsland als België. In Nederland kunnen klanten hun spulletjes onder meer ophalen in restaurants en enkele Blokker-filialen. Ochama is volgens de woordvoerder inmiddels in negen landen actief. Naast genoemde landen gaat het om Luxemburg, Spanje, Italië, Hongarije en Tsjechië. Voor het realiseren van een verdere spreiding, dekking in de landen is het vinden van het optimale model een belangrijk issue.