2024 ALA MCKINSEY

Schaalvergroting, consolidatie, kostenbeheersing en de zoektocht naar alternatieve inkomstenbronnen: dat zijn de prioriteiten voor retailers in 2024.
Retailers gaan verder op zoek naar schaalvergroting en manieren om kosten te besparen om hun marge en kostendruk te compenseren. In het komende jaar zal de industrie ook de eerste praktijkvoorbeelden van AI-toepassingen op grotere schaal gaan zien. Voor retail worden deze vooral verwacht in klantbeleving, maar ook voor commerciële, logistieke en ondersteunende functies zien de consultants potentieel. AI kan een enorm verschil maken om kosten te verlagen, en ook om de aanhoudende personeelstekorten te compenseren.
De aanhoudende inflatie en margedruk zal ook een verdere vereenvoudiging en internationalisering van het assortiment te zien geven om zo schaalvoordelen te creëren. Het verder ontwikkelen van alternatieve inkomstenstromen – zoals bijvoorbeeld door de eerder benoemde retailmedianetwerken zal zeker ook meer een meer toegepast worden.  Of dit laatste ‘pennywise, poundfoolish’ zal zijn, zal snel genoeg duidelijk worden!

Meer E-news

ALLEEN DE LETTERS ‘KTM’ VERBINDEN FIETSEN NOG MET MOTOREN
KTM Fahrrad GmbH en KTM AG gingen hun eigen weg na het...
‘BLACK FRIDAY’ GAAT ZEER WAARSCHIJNLIJK WEER ALLE RECORDS BREKEN
De feestdagenperiode is zeer zeker van start gegaan. Vorige week was het...
ANWB MARKETPLACE. HOE LANG NOG ‘ANWB’?
We hebben de oprichting van de marketplace al eerder geduid vanuit een...