Hoogtepunten en Speerpunten voor vervolg
Gezondheid, duurzaamheid en innovatie. Dat zijn inmiddels de drie belangrijkste thema’s in de programmering van het evenement. De concretisering in de vorm van exposanten en gepresenteerde producten/diensten en daarnaast presentaties, workshops, demo’s is zo gevarieerd dat een bezoek als een zeer efficiënte update en momentum in het jaar gezien kan worden. Wat dat betreft is de transformatie zeker als succesvol te beschouwen.
Ook de actuele editie heeft weer een koffer vol nieuws en inspirerende ideeën opgeleverd.
De beursorganisatie meldt dat in totaal zo’n 2.300 exposanten uit 50 landen en meer dan 55.000 deelnemers uit 113 landen naar München zijn gekomen. En zo’n 1.500 ontwerpers en ontwikkelaars gebruikten het evenement om hun innovaties te presenteren en ideeën uit te wisselen over materiaaltrends, technologieën en circulaire ontwerpen.
Innovaties met potentie
Het meest spectaculair en in onze ogen dominante thema qua presentaties was dit jaar: Innovatie. Bijzondere innovaties die de potentie hebben om de sportindustrie fundamenteel te veranderen waren te zien in het ‘Future Lab’, het domein voor toekomstgerichte technologieën en producten. Daar werden onder meer AI-gestuurde fitnessapparatuur, VR-ondersteunde regeneratietools en wearables gepresenteerd die spiervermoeidheid realtime meten.
Net als van vele andere bezoekers, trok het draagbare exoskelet van de Chinese start-up Hypershell ook onze aandacht. Je voelt de potentie van deze innovatie. Het Hypershell-exoskelet biedt 20 kilometer beensteun, waardoor langere wandelingen toegankelijker en minder inspannend worden. Stel je eens voor wat dit kan betekenen als afstand, snelheid en bestuurbaarheid verder ontwikkeld worden. Afgezien van het compenseren voor handicaps zou hiermee weleens een nieuw domein tussen ‘sports’ en ‘E-sports’ kunnen ontstaan.
No Normal Coffee: Winnaar Start-Up
De hoofdprijs ging naar een jong Zwitsers team dat koffie uit de tube voor buitensporters heeft ontwikkeld; No Normal Coffee is de naam. De koffiepasta kan met toevoeging van water als koffiedrank worden gedronken (en smaakt best goed!).
Het ‘alles in één koker’-concept maakte de meeste indruk op de jury die het product als waardevol voor consumenten én de industrie bestempelde; mede ook vanwege het duurzame karakter. No Normal Coffee is Fairtrade-koffie, gemaakt van Arabica-bonen. En ook de gebruikte suiker valt onder dit kenmerk; Zwitserse biologische bietsuiker, die lokaal wordt ingekocht binnen een straal van vijf kilometer rond de productie-locatie van No Normal Coffee.
Sport als motor voor een gezonder, beter leven
Ook het onderwerp gezondheid kreeg dit keer veel ruimte. De claim van de WHO dat 81 procent van de kinderen en jongeren wereldwijd niet voldoende beweegt, hetgeen grote schadelijke gevolgen gaat hebben voor de wereldgezondheid en -economie, werd door experts aangegrepen om de industrie op te roepen om product(-ontwikkelingen) vooral ook te organiseren vanuit het perspectief van een gezonder, beter leven. En hierbij ook vooral ook te letten op de toegankelijkheid voor grote(-re) groepen. Een oproep die we interpreteerden als een oproep om vooral ook de ‘breedte’ en -sporten niet te vergeten in de zoektocht naar sportieve excellence. De parallel georganiseerde Therapy München, een vakbeurs en congres voor medische revalidatie en bedrijfsgezondheidszorg, zorgde in dit kader voor een belangrijke, extra dimensie. De beursorganisatie registreerde 4.500 bezoekers voor deze parallel-beurs.
Duurzaamheid: collectieve acties en inzet meer dan gewenst
In de Sustainability Hub stonden onderwerpen als de inzet van natuurlijke materialen in het ontwerp- en productieproces, circulaire economie en duurzame productiemethoden centraal op de agenda. Merken als adidas en Gore-Tex lieten zien hoe hoogwaardige producten duurzaam kunnen worden ontworpen, bijvoorbeeld door algen als hernieuwbare grondstof te gebruiken. Tegelijk was overal de behoefte en oproep te horen tot collectieve actie. In de sport- en outdoorbranche moet de krachten gebundeld worden en de benodigde veranderingen krachtig bepleit, aldus o.a. Beth Thoren, Environmental Action & Initiatives Director EMEA bij Patagonië.
Ook dit thema kreeg in parallel georganiseerde conferenties zoals de Ski Industry Climate Summit en het Biotexfuture Fall Forum verdere aandacht en verdieping.
Persoonlijke ervaringen van sportsterren ondersteunen theorie
De raakvlakken tussen gezondheid, sport en innovatie werden ook belicht door vele prominente sprekers. Grootheden als Andre Agassi, Malaika Mihambo, Julian Nagelsmann en Alexander en Mischa Zverev leverden met hun bijdragen en in de interviews waardevolle input vanuit hun eigen, persoonlijke ervaringen en visies. Voor entertainment zorgde voormalig tennisster Andre Agassi. Als fan van de trendy pickleball-sport zorgde hij voor een enthousiaste en inspirerende demonstreerde tijdens de beurs.
Opvallend initiatief: Young Talents 2024
Het programma ISPO Young Talents hebben we ervaren als een interessant initiatief. Georganiseerd door FEDAS, de European Sports Trade Association, die 50 geselecteerde jonge professionals tussen de 18 en 24 jaar, uit Duitsland, Oostenrijk en ook Nederland, een platform aanreikte om de toekomst van de sportindustrie mede actief vorm te geven. Twee dagen lang werd een intensief programma met maatgesneden keynotes, workshops en allerlei gelegenheden voor het leggen van (nieuwe) contacten aangeboden. Voor wie een carrière in de branche nastreeft een prima initiatief!
Al met al zien en ervaren we uitgebreid en intensief dat inhoud en waarde van de beurs inmiddels een belangrijke transformatie heeft beleefd. Naast de presentatie van nieuwe collecties en de inkoop-functie is een uitgebreid scala aan andere (vak-)inhoudelijke elementen toegevoegd. Elementen die vooral ook de jongere en ambitieuze, young professionals, moet inspireren en aanzetten om succesvol een eigen rol en functie in de sport- en outdoorbranche te ontplooien.
We wensen alle bezoekers graag veel succes met de concretisering van de opgedane nieuwe kennis, contacten en inspiratie.
Wie (helaas) een bezoek aan zich voorbij heeft moeten laten gaan: graag tot volgend jaar; ISPO Munich 2025!