SCHIJNBEWEGINGEN WAT BETREFT SYNTHETISCHE VEZELS

Synthetische vezels, die meer dan twee derde van het globale textielgebruik uitmaken, zijn een belangrijke oorzaak geworden van de huidige afvalcrisis in de modesector. Maar in plaats van af te nemen, neemt het gebruik ervan toe.
Changing Marketings Foundation laat in haar rapport “Synthetics Anonymous 2.0” licht op het gebrek aan vooruitgang van de mode-industrie bij het afstappen van haar afhankelijkheid van synthetische vezels. Het onderzoek waarschuwt dat “de industrie de ernst van het probleem nog steeds niet inziet”. Het rapport legt ook het gebrek aan transparantie van merken over hun toeleveringsketens van synthetische vezels. Het rapport zet duidelijke vraagtekens bij het streven van merken naar “meer verantwoorde mode”. Modemerken blijven afhankelijk van synthetische vezels en dit is de afgelopen vijf jaar niet veranderd. Om dit gebruik te verhullen, streven velen er ook naar hun aandeel van zogenaamd “duurzame” materialen, vooral gerecycleerde kunststoffen (voornamelijk polyester en nylon), te vergroten. Al dan niet in combinatie met ‘greenwashing’ lijkt deze aanpak niet of nauwelijks de gewenste impact te bewerkstelligen. En daarmee wordt de noodzaak van effectieve maatregelen alleen maar dringender.

Meer E-news

AMSTERDAM DOET HET. HOE GEKKER, HOE…….
18 april j.l. is Amsterdam begonnen aan wederom een ‘bijzonder’ experiment. Het...
ALS INRICHTEN MET AI KAN, DAN BINNENKORT OOK STYLEN EN PASSEN MET AI?
Ikea voegt een nieuwe AI-tool aan zijn app toe. Gebruikers in België...
SCUVVERS. THROUGH-THE-LINE PRODUCT VOOR OUTDOOR-DOELGROEP
De Australiërs Joan en Stephen Prasser hebben hun product vanuit eigen ervaring...