Het actuele jaarverslag van de WFSGI windt er verder geen doekjes om; De sportartikelenindustrie staan wereldwijd zware tijden te wachten. Het rapport, getiteld “Sportartikelen 2023 – De behoefte aan veerkracht in een wereld in beroering”,dat de vereniging samen met McKinsey en de NPD Group produceerde, ziet de toenemende energie- en inkoopkosten, inflatie of het dreigende recessierisico en de afnemende kooplust bij consumenten als de grootste uitdagingen voor 2023.
De afgelopen jaren en crises heeft de industrie relatief goed doorstaan maar voor de komende tijd liggen grote uitdagingen op tafel:
1. Merkfocus: bedrijven in sportartikelen behoren tot de belangrijkste merkfabrikanten ter wereld. Hierdoor wordt merkmanagement naar verwachting nog belangrijker.
2. Duurzaamheid: het versneld reduceren van uitstoot en het opschalen van circulaire bedrijfsmodellen zal vooral voor sportartikelenbedrijven van cruciaal belang zijn om de beoogde duurzaamheidsdoelen te bereiken alsmede merkimago’s/-waarden te behouden.
3. Nearshoring: Vanwege de kwetsbaardere toeleveringsketens wordt nearshoring, het verplaatsen van operationele activiteiten naar nabijgelegen landen, voor sommige bedrijven een serieuze, zo niet existentiële optie.
4. Investeringen: Het totale rendement voor aandeelhouders van fabrikanten van sportkleding was 20 procent in 2019-2021 vergeleken met 4 procent voor textielfabrikanten in de modesector. Je mag daarom verwachten dat het thema functionele sportkleding en streetwear ja/nee belangrijkere thema’s worden (als ze het al niet zijn) voor investeerders.’