Red Bull ligt weer eens onder het vergrootglas. En dit keer niet in het kader van de F1, maar vanwege ‘mogelijke beloning van handelspartners die Red Bull’s concurrenten minder ‘aandacht en ruimte’ geven. De Europese Commissie is een onderzoek begonnen. Er zijn aanwijzingen dat de energiedrankjesfabrikant zich in Nederland schuldig heeft gemaakt aan ‘concurrentieverstorende praktijken’. Red Bull zou wederverkopers belonen voor het weren of terugdringen van ruimte/aandacht voor concurrerende aanbieders van blikjes met meer dan 250 mm inhoud.
In een situatie waarin tijd en schapruimte beperkt is, zou je dit ook als alternatieve sales-acties kunnen bestempelen. Of als impliciet onderdeel van een promotie-afspraak.
Dat concullegae hier niet blij mee zijn is begrijpelijk. Maar…. Hoort het niet bij het moeten ‘invechten’? Als jouw product goed genoeg is en de marge ‘on par’I Fdan zijn er voldoende media-middelen om de verkoop bij betreffende retailers te frustreren met B2C media-acties…