2024 ALA MCKINSEY

Schaalvergroting, consolidatie, kostenbeheersing en de zoektocht naar alternatieve inkomstenbronnen: dat zijn de prioriteiten voor retailers in 2024.
Retailers gaan verder op zoek naar schaalvergroting en manieren om kosten te besparen om hun marge en kostendruk te compenseren. In het komende jaar zal de industrie ook de eerste praktijkvoorbeelden van AI-toepassingen op grotere schaal gaan zien. Voor retail worden deze vooral verwacht in klantbeleving, maar ook voor commerciële, logistieke en ondersteunende functies zien de consultants potentieel. AI kan een enorm verschil maken om kosten te verlagen, en ook om de aanhoudende personeelstekorten te compenseren.
De aanhoudende inflatie en margedruk zal ook een verdere vereenvoudiging en internationalisering van het assortiment te zien geven om zo schaalvoordelen te creëren. Het verder ontwikkelen van alternatieve inkomstenstromen – zoals bijvoorbeeld door de eerder benoemde retailmedianetwerken zal zeker ook meer een meer toegepast worden.  Of dit laatste ‘pennywise, poundfoolish’ zal zijn, zal snel genoeg duidelijk worden!

Meer E-news

INTERNE FRAUDE IN RETAIL. HET FAD WAARSCHUWINGSREGISTER BEWIJST HAAR WAARDE
Een toename van 25% (!) in het aantal gemelde interne fraudegevallen binnen...
MR MARVIS DIFFERENTIEERT VERDER MET SHOP-IN-SHOP AANPAK
Mr Marvis heeft zijn eerste shop-in-shop geopend. De primeur is voor multibrand...
ALS LOGISTIEK EEN (GROOT) RISICO VERTEGENWOORDIGT, KUN JE OOK ZELF GAAN VERVOEREN
Een dergelijke stap is natuurlijk niet voor iedereen weggelegd, maar… Een paar...