De jaarlijkse barometer van de Europese merkenassociatie AIM (onderzoek bij 900 fabrikanten uit de consumptiegoederenindustrie in 28 landen in Europa) heeft een aantal interessante ontwikkelingen laten zien.
99% van de bedrijven had de afgelopen twaalf maanden met enige vorm van inflatie te maken en meer dan de helft zag een inflatie van meer dan 50%. Minder dan de helft van de fabrikanten kon 60% of meer van hun hogere productiekosten doorrekenen aan de retailers. 22% heeft meer dan 80% van de hogere kosten geabsorbeerd, en kon dus minder dan 20% van de stijging doorberekenen.Toch zegt 96% van de fabrikanten dat retailers de consumentenprijs van hun producten hebben verhoogd. 28% zegt dat de consumentenprijs voor hun producten sterker is gestegen dan de tariefverhoging aan de retailers. En dat lijkt raar gezien voorafgaande constatering.
Toch niet! Fabrikanten bepalen de verkoopprijzen niet – dat doen de retailers –maar om de omzet (lees: marge voor de retailer) in stand te houden financieren de merken promoties. Het persbericht sluit af met de welhaast tranentrekkende slotzin van Michelle Gibbons, directeur-generaal van AIM: “Dat is een belangrijk mechanisme dat we als fabrikanten hebben: we betalen voor en leveren promoties aan retailers, zodat huishoudens die onder druk staan, kunnen blijven genieten van de merken waar ze van houden”.
26% van de ondervraagde merkfabrikanten zag afgelopen jaar de omzet dalen, 55% zag de winst krimpen en 42% verloor marktaandeel. Met als gevolg dat de personeelskosten en investeringsplannen extra nadrukkelijk worden afgewogen.