SKINNY BIKES. SYMPTOOM BESTRIJDING IPV MANAGEMENT-OPLOSSING INNOVATIE

De voorstellen van de Tweede Kamer lossen niets op, aldus de woordvoerder van het platform veilige-fatbikes.nl. Wat de Tweede Kamer met dit voorstel bereikt is dat nieuwe e-bikes worden ontwikkeld waar opnieuw veel vraag naar zal zijn, maar waar de minimumleeftijd en helmplicht niet voor gelden.
En  Pieter van Beusekom van Phatfour is nog stelliger in zijn reactie. “We ontwerpen en bouwen fietsen in Nederland die mensen willen kopen. Als de Tweede Kamer een deurtje dicht doet, dan maken we een ander deurtje open. We moeten fietsen bouwen die we ook kunnen afzetten en gaan om de regels heen werken.” Om vervolgens, wellicht geschrokken van het voorafgaande, op te merken: “Natuurlijk blijven we legale fietsen bouwen zoals we nu al doen. E-bikes die voldoen aan de Europese normen (EPAC) en Nederlandse wetten.”
Ook de merken, verenigd in het convenant veilige-fatbikes.nl, vinden dat maatregelen noodzakelijk zijn. Deze groep pleit voor de invoering van een minimumleeftijd van minimaal 14 jaar voor alle e-bikes. Dan zijn er geen geitenpaadjes meer en los je het probleem blijvend op aldus de woordvoerder.
Zelf hebben we niet de idee dat 14 jaar als grens voldoende zal zijn om het (omgang) gedrag van de berijders met fat- dan wel skinnybikes substantieel in te dammen, maar gezien de hoeveelheid ‘uitdagingen’ op het bord van de handhavende macht in ons land, zien we zelf ook nog geen ‘zaligmakende’ oplossing.

Meer E-news

VERNIEUWEN IS GEEN ZAAK VAN EENS IN ZOVEEL TIJD; VERNIEUWEN IS SEMI-CONTINUE
Bristol was één van de 2024-echecs. Elise Vanaudenhove verklaart het (slechte) imago...
RECOMMERCE ONTWIKKELT ZICH VOORSPOEDIG; TREND ZET DOOR IN 2025
Zowel economische als duurzame overwegingen zorgen voor de argumentatie/motivering. Het bruto handelsvolume...
RUKT DE DIGITALE WERELD IN 2025 VERDER OP? TOEPASSING DIGITALE TWINS ALS TEST VOOR DE REËLE WERELD
In de wereld van de Formule 1 en andere race-disciplines is het...